Kopējais industriālās būvniecības pienesums ekonomikas apritē un iespaids uz speciālistu nodarbinātību ir milzīgs. Latvijā un tuvējās ārvalstīs vērienīgie industriālie būvobjekti ir akumulējuši inženierijas potenciālu un ievērojamus finanšu līdzekļus no valsts un pašvaldību maciņiem un arī ES līdzfinansējuma fondiem dažādās programmās. Objekti top lēnām, vairākus gadus, un lielā mērā temps atkarīgs arī no izmaksu svārstībām par būvmateriāliem un tehnikas izmantošanu.
Vērienīgas industriālās būves Latvijā – satiksmes pārvadi Sarkandaugavā un Kundziņsalā Rīgā, Austrumu maģistrāle, starptautiskais megaprojekts Rail Baltica – no projektēšanas iegājušas reālas būvniecības stadijā. Arī Ķekavas apvedceļa projekts, kas ir pirmais apjomīgais publiskās un privātās partnerības (PPP) projekts ceļu būvniecībā Baltijas valstīs, sākts 2021. gada beigās. Latvijā tapuši arī vairāki apjomā vareni loģistikas centri, daudzos citos vēl tiek īstenoti būvdarbi.
Konferencē 2021.gada 2.decmbrī Izaicinājumi industriālajā būvniecībā, kuru jau 4. gadu organizē biedrība Building Design and Construction Council, profesionālā nozares auditorija tika iepazīstināta ar informatīvi bagātām prezentācijām, pievēršoties šādām tēmām: Rail Baltica posms – tilts pār Gauju; Rīgas centra atslogošana no kravas transporta; mūsdienīgas un viedas piekļuves kontroles infrastruktūras attīstība Rīgas brīvostā; kvalitatīvu ģeosintētisku materiālu izmantojums; nepieredzēti kāpušas būvniecības izmaksas; robežpunktu stiprināšanas kapacitāte VNĪ pārraudzībā u.c. Ar prezentācijām uzstājās profesionāli speciālisti no Rail Baltica, Rīgas brīvostas pārvaldes, Valsts nekustamajiem īpašumiem, VIACON, RDSD, ZAB Eversheds Sutherland Bitāns, REM PRO, Arhitektoniskās izpētes grupas, ZMNĪ, RTU doktorantūras.
Pilns konferences ieraksts pieejams bez maksas šeit: https://www.youtube.com/watch?v=hRzWYwHUlkE
Jautājumi par industriju atbildīgajām institūcijām
Nozari ļoti satrauc vairāki jautājumi agrāk nepieredzētā būvmateriālu sadārdzinājuma situācijā.
– Vai prieks realizēt inženiera domas lidojumu vērienīgos vairāku gadu ilgos projektos būvuzņēmējiem nepārvērtīsies klaušās?
– Vai pasūtītāji būs gana viedi un taisnīgi un nāks pretī šajos force majeure apstākļos?
– Vai valsts institūcijas izrāpsies no vienaldzības komforta zonas, nereaģējot uz reālo situāciju, un rūpēsies par savas valsts uzņēmējiem, ieviešot cenu indeksāciju publiskajos pasūtījumos?
Industriālo objektu būvnieki vēlas prognozējamu valsts pasūtījumu politiku.
Objektu pārskats
Konferencei Izaicinājumi industriālajā būvniecībā ir informatīvs buklets, kas apkopo ievērojamu objektu foto vai vizualizācijas ar aprakstiem. 2021. gada informatīvajā materiālā iespējams iepazīties ar vērienīgiem objektiem – esošajiem un nākotnes, kam būs liela ietekme uz ekonomiku.
Deglava ielas pārvada pārbūve – satiksmes pārvads ir nozīmīgs Rīgas satiksmes infrastruktūras mezgls pār dzelzceļa līniju un savieno pilsētas centra daļu ar Purvciemu. Pasūtītājs Rīgas domes Satiksmes departaments. Projektētājs Inženierbūve. Būvuzņēmējs Tilts. Būvuzraudzība Firma L4. (1. attēls)
Rīga–Skulte dzelzceļa pārvads – viens no svarīgākajiem satiksmes infrastruktūras projektiem Rīgā, kas ir būvniecības stadijā un kurā tiks pārbūvēti pievadceļi un sakārtotas inženierkomunikācijas. Būs uzlabojumi gājējiem un velobraucējiem. Tiks izbūvētas skaņu slāpējošas barjeras, tuvējo dzīvokļu īpašniekiem mainīti logi. Pasūtītājs Rīgas domes Satiksmes departaments. Projekts PS Tiltprojekts, SKA Projekts un SZ Birojs. Būvnieks PS Personu apvienība OTC (Binders, LNK Industries, Latvijas tilti). Būvuzraudzība Firma L4. (2. attēls)
Rekonstrukcija Palangas lidostā – reisi no Palangas starptautiskās lidostas pasažierus ik dienu nogādā uz vairākiem būtiskiem galamērķiem Eiropā, un šī lidosta Lietuvas Republikai ir būtisks reģiona gaisa satiksmes centrs gan ekonomisku, gan arī valsts drošības apsvērumu dēļ. Pasūtītājs Lietuvas valsts lidostu operators VI Lietuvos oro uostai. Projekts UAB Sweco Lietuva. Būvnieks AS A.C.B. Būvuzraudzība UAB Resums. (3. attēls)
Tramvaja līnijas pārbūve Daugavpilī – projekta Videi draudzīga sabiedriskā transporta attīstība Daugavpils pilsētā, 2. kārta ietvaros ir pabeigti būvdarbi posmā Parādes iela–Cietokšņa iela–Cietoksnis, kur veikta tramvaja līnijas pārbūve. Pasūtītājs AS Daugavpils Satiksme. Būvnieks AS A.C.B. Autoruzraugs G. Grubbe. (4. attēls)
Ogres dambis pret plūdiem – Ogres pilsētas daļas applūšana vai tās risks bija kļuvis par ikdienu vairāk nekā 10 gadu. To izraisīja ledus sablīvēšanās pavasara ieskaņā pie dzelzceļa tilta pār Ogres upi un ledus iešana Daugavā, kad ledus krājās kalniem pie autoceļa Rīga–Daugavpils. Pasūtītājs Ogres pašvaldība. Projekts Meliorprojekts. Būvnieks Valkas meliorācija. Būvniecība 2019.−2021. g. Būvuzraudzība Firma L4. (5. attēls)
Apvienotais auto un dzelzceļa tilts – viena no Rail Baltica pamatvērtībām ir dig once jeb roc vienreiz princips, kas paredz pēc iespējas apvienot dažādas funkcionalitātes būvju būvniecību. Apvienotais autoceļa un dzelzceļa divlīmeņu tilts pār Daugavu pie Salaspils ir ilustratīvs piemērs dig once principa lietojumam, turklāt ar tiešu valsts iesaisti. Pasūtītājs RB Rail. (6. attēls)
RŠV modernizācija un infrastruktūras uzlabošana – robežšķērsošanas vietas (RŠV) Pāternieki un Silene modernizācijas rezultātā tiks ieviesta jauna pieeja robežu un muitas kontrolei, padarot pārbaužu veikšanu efektīvāku un ātrāku. Pasūtītājs Valsts nekustamie īpašumi. (7. attēls)
Rīgas brīvostas industriālais parks Spilve – Rīgas brīvosta ir viena no lielākajām un noslogotākajām multimodālajām ostām Baltijas jūras austrumu reģionā. Tomēr, salīdzinot ar citām kaimiņu ostām, Rīgas brīvostai ir liela priekšrocība – plašas teritorijas, kas pieejamas jaunām investīciju iniciatīvām. (8. attēls)
Kovšu ezera infrastruktūra – Kovšu ezera apkaimes sakārtošana ir aktuālais Rēzeknes pašvaldības lielprojekts, kura laikā tiek revitalizēta kādreizējā industriālā teritorija, izbūvēti komunikāciju tīkli un labiekārtota infrastruktūra aktīvajai atpūtai: veloceliņš, laipas, makšķerēšanas vietas. Pasūtītājs Rēzeknes dome. Būvuzņēmējs Latgalija. Būvuzraudzība PS Akorda & Firma L4. Projekts 5.iela, arhitekts Ints Pujāts. (9. attēls)
Konferences organizatori biedrība Building Design and Construction Council, sadarbības partneri Rail Baltica, Rīgas brīvosta, atbalstītāji Viacon, Firma L4, VNĪ.
Plašāka informācija www.buvniekupadome.lv
Gunita Jansone, BDCC vadītāja, gunita.jansone@inbox.lv, 29407147
Agrita Lūse, BDCC valdes locekle, agrita.luse@gmail.com, 28373794