Foto BDCC arhīvs
Pasūtītājs Rīgas domes Satiksmes departaments. Ģenerāluzņēmējs piegādātāju apvienība CP – Rīgas tilti, kurā apvienojušies SIA Rīgas tilti un AS Ceļu pārvalde. Būvuzraudzība piegādātāju apvienība KBL&ISL. Projekta autors PS Tiltprojekts, SKA Projekts un Vertex projekti.
Brasas satiksmes pārvads ir viena no galvenajām un atpazīstamākajām Rīgas pilsētas transporta artērijām, bez kā nav iedomājama pilsētnieku ikdienas pārvietošanās starp Rīgas centru un Mežaparku vai Čiekurkalnu. Pārvada vēsture sniedzas līdz pat 1959. gadam, un, neskaitot remontu 20. gs. 90. gados, šobrīd tas piedzīvo vērienīgāko rekonstrukciju savā pastāvēšanas laikā.
Rekonstrukcijas priekšvēsture
Brasas stacijā 1957.gada 20. jūlijā pieturēja pirmais elektrovilciens, kam par godu notika īpaša sagaidīšana. Pēc dzelzceļa līnijas elektrificēšanas radās nepieciešamība pie stacijas izbūvēt ceļa pārvadu pāri dzelzceļam, jo tramvaja vadi nedrīkst krustot dzelzceļa kontakttīklu. Lai arī tūka resursu un naudas, 1959. gadā jaunais Brasas pārvads tika veiksmīgi atklāts. Kopš tā laika tas ir godprātīgi kalpojis, būtiski atvieglojot automašīnu un sabiedriskā transporta plūsmu, bet Rīgas vietvalži daudzu gadu garumā diemžēl nelēma par satiksmes pārvada pienācīgu apkopi. Tika izstrādāts projekts 1957.gadā Satiksmes pārvada pār dzelzceļu pie Brasas stacijas rekonstrukcija un pasludināts konkurss pārvada pārbūves darbiem. Konkursā uzvarēja būvnieks Kauno Tiltai, un 2019. gada 24. aprīlī darbi tika sākti. Tomēr jau maijā darbus apstādināja: veicot braucamās daļas jaunās pamatnes rakšanas darbus, būvnieks uzdūrās iepriekš nenorādītām apbedījumu vietām, un, lai pārapbedīšanas procesu veiktu atbilstoši likumu prasībām, bija vajadzīgas papildu 2−3 nedēļas. Senās pilsētas kartes liecina, ka Gaujas iela, kas ved uz pārvada pusi, uzklāta pāri garnizona kapu stūrim. Turpat netālu atradās arī kara hospitālis. Apbedījumos atrastie pierādījumi apliecina, ka Brasas pārvada pakājē zemē guldītas kareivju mirstīgās atliekas, un kāds no apbedījumiem tika identificēts kā cariskās Krievijas jūras spēku atašejs Lielbritānijā. Tajā pašā laikā izrādījās, ka projektā uzrādītā aina neatbilst īstenībai, realitātē pārvads bija daudz sliktākā stāvoklī, un tas prasīja pilnīgi citus risinājumus un izmaksas. Turklāt tika konstatēts, ka pārvada atjaunošanas projekts izstrādāts tā, ka pēc remontdarbu veikšanas nestspēja nebūtu pietiekama, lai pa to pārvietotos zemās grīdas tramvaji. Rezultātā 2019. gadā sāktais remonts beidzās ar to, ka tika pastiprināti balsti un būvdarbi iekonservēti, atstājot tos uz nenoteiktu nākotni un blakus atverot dzelzceļa pārbrauktuvi. Uz pārvada tika saglabāta tramvaju un maršruta autobusu kustība pa vienu sliežu ceļu abos virzienos. Pārvads tika slēgts satiksmei citam transportam un vēlāk arī pārējiem satiksmes dalībniekiem. Ņemot vērā pārvada slikto tehnisko stāvokli, īpaši liela uzmanība tika pievērsta tieši konstrukciju laidumu konstrukciju deformācijām, tāpēc tās tika kontrolētas online režīmā. Ja robežlīmeņi kādai no monitorējamām konstrukcijām tika pārsniegti, trauksme tika atskaņota vienlaikus vairākiem dienestiem. Pēc būvdarbu pārtraukšanas sākās projekta pārprojektēšanas process, kas ilga 2 gadus – izmaiņas bija tik fundamentālas, ka vecā pārvada vietā faktiski radās nepieciešamība izbūvēt jaunu pārvadu. Tika izsludināts jauns konkurss, kurā uzvarēja piegādātāju apvienība AS Ceļu pārvalde un SIA Rīgas tilti. Kopumā projektēšanas laiks izrādījās ļoti ilgs, jo Brasas pārvada rekonstrukcijas būvdarbu 2. piegājiens tika sākts 2022. gada maijā, tas ir, 3 gadi kopš pirmā projekta sākuma.
Rekonstrukcijas piegājiens nr.2
Otrajā piegājienā projekts paredzēja izbūvēt divus pārvadus, vienu blakus otram, sadalot būvniecību 2 kārtās. Šī ir viena no būtiskākajām atšķirībām, salīdzinot ar līdzšinējo pārvada veidolu. Iemesls 2 paralēlu pārvada konstrukciju izbūvei bija nodrošināt nepārtrauktu tramvaju kustību, kā arī drošības aspekts, kas saistīts ar nestspējas rādītājiem. Tāpat jaunā satiksmes pārvada risinājumi nodrošina lielākus laidumus ar mazāku balstu skaitu. Rūpējoties par gājēju un velobraucēju ērtībām un drošību, estakādei virzienā no centra puses būs paplašināta ietve, tādējādi velobraucējiem vairs nevajadzēs pārvietoties pa brauktuves daļu. Vēl viens risinājums, kas ekspluatāciju padarīs patīkamāku, − šoreiz tramvaja sliežu ceļu ir izbūvēti uz dzelzsbetona plātnēm, nevis gulšņiem, kā parasti, un tas nodrošinās klusāku braukšanu.
Tomēr arī rekonstrukcijas otrais mēģinājums nav tik gluds, kā varētu vēlēties, − Brasas satiksmes pārvadu piemeklē viena liksta pēc otras, padarot par situācijas ķīlniekiem gan darbu veicējus, gan rīdziniekus. Sākot būvdarbus, būvlaukumā radās vairākas pārsteiguma situācijas. Kad tika veikti braucamās daļas jaunās pamatnes izveides darbi, būvnieks atkārtoti uzdūrās iepriekš nenorādītām apbedījumu vietām.
Otra problēma bija saistīta ar komunikāciju pārslēgšanu blakus dzelzceļa sliedēm. Realitātē daļa kabeļu neatradās ģenerālajā plānā norādītajās vietās, daļa vispār nebija uzrādīta. Ņemot vērā kabeļu vecumu un skaitu, tas bija ļoti piņķerīgs process, jo informācija par kabeļu piederību un funkciju bija ļoti ierobežota, un rezultātā tika aizkavēti pāļu izbūves darbi. Tāda pati situācija atkārtojās, kad vajadzēja pārlikt komunikāciju kabeļus pie sliežu ceļa, kas aiziet uz rūpnieciskajām teritorijām.
Atrisinot kabeļu pārcelšanas jautājumu, tika veikti izmēģinājuma pāļu izbūves darbi, kuru gaitā bija konstatēti grunts nosēdumi pāļu ierīkošanas vietās. Esošā pārvada un siltumtrases balstu konstrukcijas bija izbūvētas uz plātnes pamatiem bez pāļiem, un tas radīja pamatu nosēšanās risku. Tādējādi jau būvdarbu laikā tika pieņemts lēmums esošo pārvadu slēgt un nojaukt, kā arī nostiprināt siltumtrases pamatus ar rievsienu. Tomēr, neraugoties uz šķēršļiem, rekonstrukcijas darbi norit pēc plāna, un jau š.g. 20. jūnijā, lai atvieglotu nokļūšanu uz Dziesmu un deju svētkiem, tika atjaunota 11. tramvaja kustība uz Mežaparku. Brasas satiksmes pārvada pārbūves darbi pilnībā tiks pabeigti līdz šā gada beigām, to kopējai līgumcenai sasniedzot 14,5 miljonus eiro.
Albīns Jasaitis, Rīgas tilti valdes priekšsēdētājs:
− Ar šo satiksmes pārvadu mūs saista sarežģīta vēsture. Pirmajā rekonstrukcijas piegājienā 2019. gada aprīlī sākām kā apakšuzņēmēji, iepirkām arī gana daudz materiālu no Čehijas, saražojām plātnes. Toreiz veltīgi sagādājām materiālus un nesaņēmām arī samaksu par tolaik veiktajiem darbiem finanšu peripetiju dēļ – mūs bija nolīdzis bēdīgi slavenais Smart Construction uzņēmums, kas bankrotēja. Šajā rekonstrukcijas piegājienā gan noderēja sagādātie materiāli, gan arī finanšu jautājumi, pusēm konstruktīvi iesaistoties, ir sakārtoti tā, ka visi objekta apakšuzņēmēji naudu saņems. Šoreiz jāizceļ svarīgs finanšu organizācijas aspekts piegādātāju apvienībām, kuru izdevās panākt, lai būtu taisnīgi un darbi varētu raiti turpināties – finanšu pārskaitījumus var veikt tikai ar abu galveno partneru parakstiem.
Vēlos pateikties saviem un partnera inženieriem, kas tika galā ar nemitīgajiem pārsteigumiem pārbūves gaitā un sarežģīto saskaņošanu, piemēram, viena luksofora pārnesi ar Latvijas Dzelzceļu nācās saskaņot 3 mēnešus. Tagad pārvads, ja tiks pareizi uzturēts, varēs droši kalpot vismaz 100 gadu, tikai vajadzēs nomainīt asfalta kārtu.
Red. piezīme: kopš 1. aprīļa Rīgas tilti ir vadošais partneris piegādātāju apvienībā.